Tuesday, July 29, 2008

The Dark Knight


Da jeg endelig hadde fått sikret meg billett til den nye Batmanfilmen var jeg fornøyd. Jeg hadde virkelig gledet meg. Selv om jeg var skuffet over Batman Begins, så var jeg klar for å gi denne en sjangse. Og jeg må si at Heath Ledger var helt utrolig. Men han var også det eneste som var utrolig. Det at Batman sin villa er blitt byttet ut med en toppetasjes leilighet i Gotham city er ikke til å tro. The Bat Cave, er et opplyst stort, nesten tomt rom, som minner mest om et asyl eller et lagringsrom. Ikke mye "Cave" over denne innredningen. Det var heller ingen samspill mellom The Joker og Batman. The Joker spilte og dro virkelig karakteren sin til det ytterste, mens Batman var bare sint og truende. I de tidligere filmene har han i allefall opptredt som en mann med humor. Og uten sin drakt oppførte han seg bare som en pompøs drittsekk. Hvor ble det av den litt sjenerte, tilbaketrukne Bruce Wayne? Nei, Jokeren dominerte filmen, han var filmen. Batman var en liten hjørnesten som filmen var basert på. Ellers var det mafia og masse annet typisk actiontull som egentlig ikke har noe med Batman sin verden eller historier å gjøre, i allefall ikke en så banal gjeng som det vi så der. Men en ting jeg var positivt overrasket over, var at de ikke laget større oppstyr rundt kjærlighetsdramaet.

Jeg savner virkelig det mørke og mystiske Gotham, som nå bare var forvandlet til en hvilken som helst storby. Batsignalet lyste dårlig på himmelen ( var det ment som symbolikk?), uansett kan det ha vært pga all forurensningen, men mest så det ut som en svart sky.
Batmobilen sitt design gav meg frysninger(ikke på den gode måten), nei, den var heller utrolig stygg og kjedelig, de kunne ikke funnet et kjipere design, og ikke nok med det, denne bilen i stykker. Nytt er ikke alltid det beste. Man fikk heller ikke se så mye til den og alle krusifiksene og tingellingene den egentlig skal ha å by på, den så ut som en banal panservogn. Et lite pluss var at den kunne taes fra hverandre til en Batbike, men hva i helvete er Batman på en Batbike? Vi fikk ikke engang se scener av at Bruce Wayne ble ikledd sitt kostyme.

Egentlig så var all den eventyrlige mystikken borte. Batman er nå offisielt gjort til en helt vanlig plain actionfilm, med knust glass og moderne duppedingser som ikke ville vært nødvendig. Jeg følte heller ikke at historien hadde noe god sammenheng, og den ble avsluttet med klisjè på klisjè.
Jeg syntes at Tim Burton gjorde en bedre jobb, nå vil jeg bare ha sagt at jeg er ikke gal etter Tim Burton, men Batman i filmform tilhører han.
Batman skal ikke moderniseres, de kan godt lage remaker av filmene, forbedre effektene og animasjoner og alt det der, men de flytter faen ikke Batman til en toppetasje leilighet i en opplyst Gotham City.

No comments: