Thursday, June 10, 2010

topper meg her og der.

Tiden er inne i Alta. Beboere løper seg ihjel for å nå over alle de tre toppene som skal til for å få oppfylt tretopperstur-kravet, slik at man får en tretoppersturT-skjorte. Dette er en tradisjon som Altaværinger har fulgt i mange år. I allefall har det vært slik siden jeg flyttet hit. Hvert bidige år har det vært et helvetes mas fra alle kanter om å gå på disse toppene.
Jeg har levd i 19 år, og nå er mesteparten av de tilbrakt her i Alta, og jeg kan stolt meddele at jeg har klart å holde på min tradisjon. Nemlig å ikke gå på noen av disse toppene.

Ikke fordi jeg har så fryktelig mye imot fysisk aktivitet og natur, nei for det liker jeg faktisk. Bare å bøtte på det. Det er heller ikke fordi jeg vil være så utrolig sær og spesiell, slik at jeg kan skryte over at jeg er av de få som ikke har en slik umåtelig stygg tretoppersturT-skjorte hjemme i skapet. Nei, det er rett og slett fordi at hver gang vi har vært ment å gjøre dette i forbindelse med skoleturer, så skjer det midt i den tykkeste allergisessongen.

Når pollenkornene svimler rundt i lufta på sitt verste, da mener skolene i full seriøsitet at vi skal hive oss på syklene for å trø oss rett inn i helvetes porter, porter som er smidd til i bjørketrær av blinde og muterte nonner fra langt vekk i stadn. Nei.. På den tida da ligger jeg hjemme i sengen min og ønsker at jeg er hodeløs. Det er faktisk stort sett den eneste gangen i året jeg virkelig tar selvmord i betraktning på et seriøst nivå. Så seriøst at jeg har følt det som veldig ekte.

Heldigvis har jeg et stabilt lager med piller i diverse farger og fasonger, jeg har sprayer som skal i nesa en for å stoppe kløen, en annen for å hindre tetthet, og en tredje som er en olje for å forhindre at jeg får vondt at de to førstnevnte. Så har jeg dråper som skal drøppes jevnlig inn,  og til slutt har jeg en mixtur jeg fikk av en tvilsom heksedoktor som hadde forvillet seg opp på city. Nå har mamma kjøpt noen sjokolader også, som visstnok skulle fjerne både astma og allergi! 3 om dagen er godt for magen.


Tjohei!

No comments: