Saturday, March 31, 2007

Når du har bedre ting å gjøre enn å lage mat


Kjedsomhet er en følelse av å gjøre noe som oppfattes som lite spennende. Verbet som brukes i forbindelse med kjedsomhet er "å kjede seg". Kjedsomhet oppleves kjedelig og kanskje irriterende eller deprimerende. Kjedsomhet kan oppstå som følge av å "ikke ha noe å gjøre", oppgaver som kan virke meningsløse, eller å gjøre noe mens man egentlig lengter etter å gjøre noe helt annet som virker mer spennende. Kjedsomhet oppleves alene eller sammen med andre. Det kan skje at bare én av deltagerne i en gruppe kjeder seg. Mange forbinder kjedsomhet med noe negativt, og det kan derfor være viktig å "lære seg" å kjede seg.
Jeg er veldig glad jeg har lært dette med å ''lære å kjede seg'', egentlig kjeder jeg meg veldig skjeldent.
Kanskje fordi jeg trives veldig godt i mitt eget selskap. For min del må jeg ikke ha noe å gjøre hele tiden, eller være med noen hele tiden. I det siste har jeg følt meg ganske alene i andres selskap, og det er kanskje en av de værste følelsene jeg har hatt. Det er til gjengjeld veldig veldig fint når du finner de du ikke er ensom med.

No comments: