Monday, December 26, 2011

Bokanbefalinger

Jeg er ekstremt glad i å lese. For meg er jula en tid hvor jeg har god tid til å gjøre nettopp dette. Sommeren også for den saks skyld. Jeg tenkte derfor å komme med noen anbefalinger.

Hotel New Hampshire av John Irving:
Er min favorittbok gjennom tidene. Helt fantastisk hirtorie og hans skrivemåte omfavnet meg fra første stundt. Jeg tror aldri jeg har vært så inni en bok før som denne, og vært så interessert i en historie. Bøkene til John Irwing er pur leserglede. Jeg har lest ganske mye av han til nå, men det er én bok jeg ikke får tak i lengre. Garps Book, visst noen vet noe om denne, og hvor jeg får tak i den. Gi meg beskjed. Jeg vil gjerne ha den på norsk. Nå holder jeg på med Siderhus Reglene. Jeg kan ikke si noe annet om den enda, for jeg har ikke kommet så langt, enn at denne også virker helt  utrolig. Regner med den vil rote litt med følelseslivet mitt. Jeg var ikke like fornøyd med Be en bønn for Owen Meany. Det var en fin historie, men det var ikke min historie.

Jo Nesbø sin Harry Hole serie:
Den gjør seg utenom påske også selv om det er krim. Fortellingene om antihelten Harry Hole er så jordnære og mer virkelig enn hva jeg har følt med annen krim. Dette er selvfølgelig ikke den enste typen krim jeg liker, men det er en klar favoritt.


Forfatteren Arto Paasilinna:
Er du ute etter et godt skrømt, en godbit innen litteratur eller bare en fin historie. Så har forfatteren Arto Paasilinna fra nord Finland det du trenger. Da jeg leste kollektivt selvmord trodde jeg jeg skulle tisse meg ut. Den var så fantastisk morsom og jeg kan enda kjenne latterbølgene i kroppen når jeg tenker tilbake på den boka! Jeg har enda ikke lest noe av Paasilinna som ikke er bra. Men han er virkelig noe å sjekke ut visst man vil finne tilbake til lesergleden eller bli introdusert for leserglede.

 

Trenger du engelsk litteratur?
Da kan du jo bare lese Harry Potter på engelsk, for det er bankers saker. Men Charles Dickens sine bøker er også veldig fine, relativt komplisert engelsk, men det er ikke uleselig på noen måte. Og visst du vil begynne i det små, kjøp litt Roald Dahl på engelsk, da får du barnebøker som du vil enormt stor glede av. Engelsken er ikke for enkel, men interessant og godt skrevet. Historiene er fantastiske, og du vil ikke oppleve de mindre spennende fordi du er voksen.
Men det er noen bøker som skiller seg ut, og gir en fantastisk leserglede, dette er

Lemony Snicket sin bokserie A Series Of Unfortunate Events
Melankolsk, grusom, spennende, morsom, gode ordspill, fine setninger, interessant, vellskrevet og helt utrolig bra. Det er nok de mest beskrivende ordene jeg kan finne. Mange kjenner nok best til filmen, som på ingen måte er dårlig, men ikke i nærheten så utfyllende som bøkerne faktisk er. De er fylt med avansert engelsk som blir forklart på morsomme men ekstremt gode måter så selv et barn vil forstå, uten at en på noen måte føler seg dum. Dette er en serie jeg vil anbefale alle å få med seg uansett alder. Den er proppet med mange gode poeng som barn kanskje ikke får med seg på samme måte som ungdom/voksne, men barnet vil likevel ikke bli mindre underholdt.

Vi følger de tre foreldreløse barna Baudelaire, som etter en forferdelig brann har mistet sine foreldre og må flytte fra den ene merkelige slektiningen til den andre, for å unslippe den forferdelige og sleipe Count Olaf som er ute etter formuen deres. Det er en veldig gjennomført serie på 13 bøker(ikke tilfeldig at det er 13) som vil servere deg en trist historie på et sølvfat av ironi, frustrasjon og humor. Vil du forbedre ordforrådet ditt i engelsk er dette bøker du burde ta en titt i. Her får du et kort resumé av den første boken, så vil du forstå litt nærmere hva jeg mener med fantastisk melankolsk skrivemåte:

The Bad Begining

I'm sorry to say that the book shown on the screen in front of you is extremely unpleasant. It tells an unhappy tale about three unlucky children. Even though they are charming and clever, the Baudelaire siblings lead lives filled with misery and woe. From the very first page of this book when the children are at the beach and receive terrible news, continuing on through the entire story, disaster lurks at their heels. One might say they are magnets for misfortune. 

In this short books alone, the three youngsters encounter a greedy and repulsive villain, itchy clothing, a disastrous fire, a plot to steal their fortune, and cold porridge for breakfast. 

It is my sad duty to write down these unpleasant tales, but there is nothing stopping you from putting this book down at once and reading something happy, if you prefer that sort of thing. 

with all due respect, 

Lemony Snicket 

 Det vil vel komme flere anbefalinger etterhvert. Men ikke akkurat nå. God jul!

2 comments:

Generoman said...

Fantastisk - nå har jeg enda mer jeg kan vurdere å bruke penger jeg ikke har på.

Vil forresten anbefale Discworld-serien av Terry Pratchett, om du liker latterliggjøring/parodi av fantasysjangeren, generell metahumor, ordspill, og ellers genial bruk av både språklige og visuelle virkemidler i bøker, kommer du til å elske Discworld. Døden eksisterer i denne verdenen som en overraskende sympatisk gjennomgangskarakter som elsker katter.

pjuskepenn said...

Ah, dette må jeg virkelig sjekke ut! Tusen kjempetakk