Tuesday, August 7, 2007

Bergenkos

Er det noe jeg liker med byer så er det kafètradisjonene.
Det er fantastisk.
Hvis du avtaler et møte med en person, så går dere nødvendigvis ikke hjem til den ene eller den andre, men dere møtes på en kafè. Så skal man finne den kafèen som passer deg best.
Alle har hver sin spesielle kafè hvor de trives best.
Jeg har valgt Vågen til min kafè sålangt. Jeg deler den vel egentlig med Christina.

La meg beskrive Vågen.
Èn av mange studentcafèer i Bergen.
Du går eller eventuelt tar en buss ned mot bryggen eller du kan gå rundt en annen vei. Det er mange veier til Rome, det gjelder også for vågen. Men hvis vi tar det fra bryggeperspektiv:Så går du opp en smal gate med noen butikker,minibanker og pølseboder, fortsetter rett frem, så er Vågen på din venstre side.
Når du går inn er det litt trangt. Trangt og koselig. Du ser at det ikke er preget av èn bestemt stil hvor alle bord og stoler er like.
Nei. Det er preget av gamle møbler, gamle oppheng og bilder, bordene er runde,firkantede, store og små. Sofaer og stoler er ikke like, utenom at ingen ting er nytt. Mulig er mye hentet fra loppemarkeder osv. Veldig koselig. De har delt kafèen inn i tre deler: Det er inngangspartiet som er der hvor du bestiller f.eks. En blings med tunfisksalat og kakao med krem(MIN). Du får aldri like kopper.Det elsker jeg. de har ikke engang en bestemt stil over koppene. Det er som å hente de hjemme i ditt eget skap. Der er en rosa med blomster i buede former, der er en lang kopp uten hank, noen er helt hvite vanlige kafèstandar kopper. De ser ikke lik ut i størrelse heller bestandig. Noe som kan være irriterende, men personlig så liker jeg det også.
Det er står også et stort møbel med en LP-spiller der.
Du kan også sitte i inngangspartiet, det er en like koselig del som de to lengre inn i lokalet.

Del to: Er veldig trang og det er mange bord til to personer der. Alle de små bordene der er malt med sjakkmønster, så du kan jo ta med brikker hvis du føler for å spille.
Men det skal også nevnes at det er hvertfall to store bord der og kanskje èt eller to bord hvor du kan knø 3-4 personer rundt. Mye bilder og farger.

Del 3: Er det rommet helt innerst i lokalet, der sitter du hjerne hvis du vil være litt alene, eller dere er tre-fire stykker som gjerne vil sitte litt avsidiges. Der er det to sofaer og bord. De er veldig lave.
På veggen er det blant annet bilde av en mann på en øde vei, brennende sol og han holder en ølflaske i hånden. Det var en gammel øl reklame tror jeg. Jeg husker at Jeg,Tor-Finn, Christina og Thomas funderte og analyserte litt på det bildet engang.
Skjeldent har jeg opplevd at det er ledig der.

Jeg tror min favoritt del er begynnelsen av lokalet eller midten egentlig. Helst i en krok.
Det er et sted hvor du kan gå for å lese, eller bare slappe av, ha et kafèmøte eller rett og slett fordi du har infernalskt lyst på en blings med tunfisksalat og kakao med krem.

Men klart, jeg er åpen for flere mulige favoritt kafèer.


Student-steder og kafèer generelt er noe jeg savner i Alta.
Det finnes faktisk ikke slike tradisjoner der.
Mye pga priser og dårlig utvalg i plasser å gå på.
i Bergen er det nesten alltid en kafè du ikke har vært på.
I Alta er det endten hjem til deg eller til meg, eller til noen andre,
så kommer du dit, da er spørsmålet: Hva skal vi gjøre nå?.
Kafè er en god løsning på alle problemer.

No comments: