Thursday, April 9, 2009

Handywoman

Oh yeah!

Bretting av klær er det værste jeg vet, og spesielt hvis det skal legges i kurver inni skap.  Jeg har overhode ikke tolmodighet til å brette sammen plagg for plagg, forså å få det symmetrisk oppå hverandre slik at det blir plass for alt. Derfor har resultatet ofte blitt at jeg klarer å brette sammen klærne to ganger i året, forså å bare slenge ting ubrettet inn etter prøving.
I mange år har jeg utsatt meg for denne torturen med rotete ubrettede klær i klesskap og skuffer som sitter fast i hverandre når du skal dra de ut, rett og slett fordi de er overfylt av innknødde klær. 
For det første, så er det ikke plass til noe.
For det andre, finner man ikke noe.
For det tredje, du glemmer jo hvilke klær du faktisk har fordi du ikke ser det når det er knødd langt bak i et støvete skap.
Altså, ingen system..Ingen oversikt..Ingen balanse.
Derfor bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender. 

På filmer og slikt, der ser du skjeldent rotete klesskap, nettopp fordi de henger opp alt på hengere! Jeg er vant til å bare henge kjoler og ekstra fine topper og slikt opp på henger. Men nå har jeg funnet ut at alt skal henges opp. Jeg har den siste tiden innsett at hvis jeg noen gang skal få hengeskap på rommet mitt, så må jeg også gjøre det selv.
Meg avgårde dro ned til jernvarehandelen i Bossekop. Kjøpte meg en jernstang på 2,50 og sånne knekter til å henge stenger på. 
Da var det bare å dra hjem for å begynne å sage til. 

Seks stenger var det jeg trengte(for de som har sagd slike stenger, med gamle slitte jernsager, så vet man at det tar tid og krefter.) Etter slit og pes var jeg ferdig med fem stenger. Da måtte jeg gi meg fordi senebetennelsen begynte å trå kraft i høyrearmen. Etter en liten pause var det å gå opp i skapene for å begynne å skru opp knekter, forså å finne ut at alle stengene som var sagd til var 2 centimeter altfor lange.

YES!!!!!!!

Så ned bar det, og til helvete med alt som heter senebetennelse og frem med frustrasjonens krefter.

SÅH kunne man endelig komme i gang med skapene. De ble faen ferdige også! 
Dere må ikke tro jeg klager, for all del. Jeg liker denne type fysiskarbeid veldig godt.
Jeg tok meg til og med den frihet i å dra en klut med vaskemiddel på over skapene før jeg hengte klærne inn!

Nå har jeg et fantastisk, nydelig, oversiktelig og fint bukse-/skjørtskap som går over tre rader, vi finner også beltene og slipsene mine som er hengt på egne knagger jeg har skrudd opp på skapdøren.

I det andre skapet finner vi øverst alt av singletter og topper, og under der igjen finner vi alt av long sleeves, hettegensere og litt varmere gensere.

Ok, nå vil dere mest sannsyneligvis tro jeg er helt psyk i hodet mitt. Men jeg har faktisk prøvd å sortert klærne etter farger og mønster. Det er ikke helt gjennomført i skapet for gensere og topper enda, men i bukse-/skjørtskapet mitt er det faktisk sortert etter farger og mønstre.

Jeg har ikke system i mye( i allefall ikke systemer for er forståelig for andre), og rommet mitt ser generelt ut som et bombet horehus.
Jeg føler derfor egentlig at jeg trår inn i en ny "æra" med mitt nye klesskap. Det er jo ikke sikkert det blir noe særlig ryddigere. Dog jeg lever i håpet.

Jeg er slik at jeg liker jo å ha det ryddig rundt meg. Men når jeg er veldig avslappet og har det bra, så stikker ikke rot meg i ryggtavla engang. Da kan det egentlig nå meg til halsen før jeg begynner å reagere. Dog hvis jeg er veldig stresset og har det tungt, så takler jeg virkelig ikke rot. 
For har man det bra, da er alt systematisk inni seg og slikt, men er man stresset så er det ikke systematisk inni seg, da vil man gjerne ha det systematisk og oversiktelig rundt seg.


Nei, jeg føler meg kongeflink altså! Så får vi bare se om det nye klesregimet mitt funker!

 

No comments: