Thursday, December 13, 2012

God Jul

For de av dere som kjenner meg, så vet dere at jeg absolutt ikke tilhører noen religion utenom megselv.
Men nå som julen faller på, så tenker jeg ofte på de som ikke er her lengre. Derfor har jeg lyst til å gå til Nidarosdomen for å tenne et lys for de jeg savner.
Jeg føler at det vil være godt å gjøre.

Jeg håper også så mange av dere som mulig har lyst å gi en glede til noen som er ensom og som gruer seg til juletidene. Dere kan sende GLEDE til 2490 for å gi 80 Kr til to middager til rus- og gatemiljøet.

Eller sende GODJUL til 2272 for å gi 50 kr til Rødekors som kjemper kampen mot ensomhet blant eldre i juletiden og drar rundt for å besøke dem.


Julen er en spesiell tid. Det er så forskjellig fra menneske til menneske hva man forbinder med denne høytiden. Det er en høytid hvor offentligheten krever at alle skal være glade og at man skal være med alle man har nær. I nettopp denne tiden er det også mange som tar selvmord fordi de ikke er glad og ikke føler at de har noen nær. Mange barn gruer seg til jul fordi det er mye styr med skilte foreldre, krangling, kanskje alkoholistere foreldre. Disse barna føler ingen ro i jula og det vil kanskje alltid forfølge dem. Det er også en tid hvor døden innhøster mange eldre, jeg vet ikke hvorfor men det virker som vinteren er en slags naturlig tid i årssyklusen hvor mange takker for seg. Min farfar døde på denne tiden for noen år siden og jeg har blitt oppmerksom på at mange mister sine besteforeldre og oldeforeldre rundt oktober, november og desember, noe som er sårt for mangt en familie.

Jeg personlig er en juleelsker uten like. Jeg elsker å kjøpe gaver, pakke gaver, få gaver, gi gaver. Spise god mat, høre på julemusikk, pynte, se julefilmer. Jeg synes det er fryktelig trist at ikke alle kan kjenne på den julegleden jeg har. Jeg har i allefall sendt en sms til begge disse nr, og jeg har en plan om å kjøpe sorgenfri også. I allefall gjøre noe for å glede noen i denne tiden.

Jeg ønsker alle en riktig God Jul og et Godt Nytt år!
Jeg håper alle mine venner, nære og ensomme vil føle seg trygge og glade i jula

No comments: